Tuesday 15 November 2011

emak saya nak menantu kerja kerajaan haha :p

asalammualaikum ..


semalam . emak membebel entah ape2 jer .. aku pon layankan jer lah ..
habistu tak pasal2 nak libatkan aku sekali . aduss. tu yang aku malas nak dengar nih . =='



tibe2 mak cakap

" aku doakan kau cepat2 la dapat nurse ,cepat2 la kau pergi sambung belajar daripada kau duk rumah nih asik berjalan jer jumpe pakwe kau , menyakitkan hati aku . bukan nak tolong aku kemas rumahh "

aku cakap dalam hati  "adoii, kene lagi aku nih , result nursing pon tak kuar lagi . apenye nak cepat2"





then , emak berkate lagi

"cepat2 kawin , nak kawin dengan org yang betul2 .. jangan bawak balik yang macam hantu ..aku tak berkenann , carik org yang kerja KERAJAAN .. ade la mase depan sikit . carik yang dah kerja tetap "


then, aku usik emak aku..


"doktor bole mak? doktor ? (sebab mase tu mak tahu aku bercinte dengan bakal doktor,emak jugak tahu aku dah break dengan die  )


emak menjawab

" takdenyer doktor nak dekat kau , dengan perangai kau yang tak betul tuh . carik org yang biase biase jer . kite ni orang susah .. orang kaye tak suke kat kite . carik yang KERJA KERAJAAN "(berulang2 pulak die cakap macam tu )



then , aku pon malas nak bagi respon ape2..
dan emak pun terus senyapp ..
emak ni.. tibe2 jer nak cakap pasal kawin.. saye mude lagi lah okayy ..:)


sebelum kahwin, aku ade matlamat yg perlu dicapai .. antaranya :

- menggengam segulung IJAZAH  barulah aku boleh kawin .
-mesti ade EKONOMI yang KUKUH ,
-sudah KERJA TETAP .
-sudah ade HARTA  contoh : kereta , rumah etc ..
- bersedia dari segi MENTAL , FIZIKAL, ROHANI DAN JASMANI
   

kenape aku perlu ade matlamat ? sebab aku rase PERKAHWINAN itu adalah sesuatu tanggungjawab yang sangat besar dan berat untuk dipikul . kedua belah pihak (suami dan isteri ) haruslah bersedia dan bertolak ansur sesame sendiri .. macam2 aku tengok yang berlaku dalam family aku . tak perlulah aku ceritakan disini kerana ia umpama membuka pekung didada. :)


semua yang berlaku depan mata aku , semua yang aku baca , semua yang terjadi , aku ambil jadikan sebagai pengajaran . yang baik dijadikan teladan , yang buruk dijadikan sempadann :)

sebab tu aku tetapkan matlamat yang harus aku capai sebelum mendirikan rumah tangga :)

ouh ye , bakal suami jugak mestilah ade ciri2 yang tertentu seperti :

- sudah bekerja tetap
- bertanggungjawab , menghormati ahli keluarga aku
- menerima aku dan keluarga seadanya
- sabar dan memahami aku :)

semua ni aku nilai mase bercinta dengan die laa..
bagi aku PARAS RUPA taklah terlalu penting sangat .. yang lebih penting KEIKHLASAN,KEJUJURAN DAN KESETIAAN dalam perhubungan :)

* tapikan .. semua ni hanya perancangan aku je. sebab kalau hal jodoh semua ALLAH yang tentukan . kalau dah memang jodoh aku cepat , aku terima lah semuanya.. perlahan2 kayuh.. semuanya bermula dari bawah .. kalau dah tertulis nama engkau di loh mahfuz ku, maka engkau lah jodoh ku ...

-Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.-


“…Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.”



terima kasih :)
saya sayangawaksampaibilabila :)

No comments:

Post a Comment

leave a comment :)