Wednesday 11 January 2012

kesakitan yang luar biasa ..

asalammualaikum ..

aku nak kongsi cerita kat sini ..pasal kesakitan yg aku alami ..
sepatutnye aku dah start kelas ... dah 3 hari aku tak pergi kelas sebab aku mc ....

nak tahu aku sakit ape ?
aku pon tak tahu actually ak sakit ape ..

bermula dari hari JUMAAT .leher aku belah kiri dah ade rase sakit .. but sikit jer... aku ingatkan aku just salah bantal.. aku dah cakap dah dengan kawan2 aku, diorg pon cakap salah bantal..so, aku pon ignore jelah ...

SABTU pagi , aku tak rase sakit .. aku ingat dah okay ..
sabtu malam semase berada di auditorium , leher aku dah start sakit .. tak boleh nak toleh ke kiri ..ke kanan boleh ..aku cuba jugak lawan kesakitan tu dengan menoleh ke belah kiri secara perlahan2... tapi makin sakit adalah ...

lepas majlis penutup di audi .aku pon berjalan balik ke bilik... mase tu dah start sakit dah.. nak baring  pon susah..
aku letak mnyak kapak pon tak berkesan.. aku pinjam balm dari kak fatin ...
aku sapu2...
then aku tido ..tido pon aku tak nyenyak ..sebab die berdenyut2..

PAGI AHAD ., kesakitan makin teruk ... nak toleh pon tak boleh .. terus aku cakap dekat senior leher aku sakit ...diorang cakap salah bantal jugak.. aku cakap lah , tak mungkin salah bantal sebab kesakitan nye lain macam.. siap berdenyut2 ..

ade jugak beberape org yang sakit .. termasuk kak athirah .. kaki dia sakit dan ta boleh nak jalan sampai kene papah .. abg yasma ( jpp) cakap nak antar kiteorang pergi hospital.. tapi petang ..selepas program selesai ...

then, orang lain syok2 buat aktiviti, yang sakit ni duduk jer kat belakang tengok .. aku nak ketawa pn tak boleh ..sakit sangat ,,, effect sampi ke tekak .. nak telan pun susah ..kali ni, kalau aku duduk diam pon tetap sakit ..berdenyut2 ... hampir 12 jam jugak aku menahan kesakitan ... sumpah sakit ...!


pukul 2 program habis .. kiteorg makan .. aku tak boleh makan lagsung sebab tekak aku terlalu sakit ..aku kirim roomate aku bawak makanan aku kat bilik...so dalam pukul 3 kot .. abg yasma bawak aku , kak tirah denagn siti fatimah .. die pengsan ... nasib la aku tak pengsan..kalau pengsan ,takde sape larat nak angkat aku.. hehe ..

then, abg tu bawak kiteog g hospital sungai buloh ..lepas nombor kak tirah , nmbor aku ...
satu nombor tu dalam setengah jam baru tukar ..masyaALLAH lame gila., bayangkan, dari pukul 3 lebih , sampai 6 lebih baru aku dapat jumpe doktor...

kak tirah dah lama keluar ..aku kene tunggu lame2.. sampai aku menangis2 . tak tahan sakit sangat ...
then , aku pon jumpe doktor..kak ema yg teman aku ...
doktor india,lelaki ..
dia tanye la..kenape bolehh jadi macam ni ....
ade angkat barang2 berat ke..
aku cakap la takde..orientasi jelahh...
doktor macam marah la..kenape orientasi nak buat ganas2..
doc tu marah kak ema.. tapi  kak ema bukan JKO dgn MPP..
so, die cakap la bukan die..

doktor tu marah sebab ramai dah budak ksksb g hospital tu ....
ayat die yg aku paling ingat ..

DIORANG DATANG SINI NAK BELAJAR ..BUKAN NAK JADI PESAKIT.

lepas tu, doc tu pegang pipi aku, die pusing2 kuat2..pergh! aku pon menjerit lah sakit kott!!

then dia tanye ., ade allergic ubat tak.. aku cakap la takde..mane ler aku tahu.. ade ke tak...

then die suruh nurse inject VOLTREN dekat aku punye b****t ..harap2 faham la eh..hehe,,,
lepas inject tu terus aku rase lega... dah tak berdenyut2 lagi leher aku ....
lepas tu g buat x ray... nak tengok la kot2 leher aku patah ke ape ke kann...

sementara nak tunggu masuk bilik doc tu balik..., mata kiri aku dah start bengkak sikitt...
aku juz ingatkan gatal ke ape,aku diam jer... dah masuk jumpe doc.., doc cakap takde pape.. muscle tegang jer...

pastu ,kak ema g amikkan ubat aku,, then mate aku semakin teruk .. kiranye effect ubat tu sangat cepat ...
bengkak dah naik sebelah kiri ...
aku terus cakap kat kak ema.. die pon terkejut..'.takkan lah kau ellergic voltren pulak..'
then terus abg yasma masuk bilik doktor tu balik.. cakap aku allergic...
doc pon terus cepat2 suruh nurse bagi ubat lain ..die cucuk tangan aku dengan jarum tuh... panjang gak la..sakit weyy ... :'( ..then die kasi ubat lain la..maybe nak stopkan allergic tuh.. terus aku kene tahan wad pemerhatian ...

rupenye siti fatimah pon kene masuk wad tu.. abg yasma mintak kiteorg sebelah2 katil..senang die nak tengok ..then , mata aku dah semakain teruk..aku sendiri nak tengok muke aku pon aku tak sanggup...nak pandang abg yasma pon aku segan der..haha .. fatimah sebelah aku ni dah sedar... dan dah bole balik...
abg yasma amik die...tinggal la aku sorang kat ward tuhh... tehn, aku pon tido jelaa...
tapi tak nyenyak pon.. sebab bising .. ramai pesakit .. abg yasma selalu mesej aku.. tanye keadaan aku.. kesian dia. aku bnyak susahkan dia dengan kak ema ..maybe die rase bertanggungjawab ...

yang aku paling sedih , pergi hospital sebab sakit lain, kene tahan wad sebab sakit lain.. aduaii.. lucu pon ade jugak.. hehe ...
thn dalam kul 5 pagi doc check aku.. die cakap masih bengkak lagi.. kalau dah surut betul baru boleh keluar...
abg yasma mesej aku ..cakap die nak datang ...
then, aku pon tertido...

bangun2 jer, abg yasma ade dengan doc...
doc tanye laa...nak balik ke tak..aku cakap lah nak .. kalau boleh, aku nak g kelas jugak pagi tu...
then doc check2 , bole balik...

aku kesian dekat abg yasma sebab aku susahkan dia..pagi2 dah datang nak amik aku ...pakai baju nurse lak tu..sebab takut tak sempat nak g kelas.. aku terhutang budi sangat dengan dia dan kak ema..
then lepas amik ubat ape semua, abg yasma turukan aku depan hostel..kak ema dah tunggu... rupenye abg yasma suruh kak ema teman aku sampai dalam bilik.. baiknye... aku susahkan diorang lagi ..

then dah masuk bilik, aku pon tido... aku inform dekat penyelaras kelas aku ..pn zuraidah.. then aku tido....
bangun2 makan ubat jer...

malam, aku punye bengkak still ade lagi...
aku pinjam la nota hazimah sebab aku nak salin..banyak gila..sehari punye belajar...pergh..
aku rase rugi la..sebab tak dapat pergi kelas.. then aku mesti kene duk belakang ...

mase malam tuh,, aku tengah salin2,, aku start sakit balik...
berdenyut2 ...aku tak tahan ... tapi aku kuatkan jugak bace sikit2 nota yg ade... beberape kali jugak aku mengerang kesakitan .. mira pon cakap g tidur je... tapi aku degil.. mata pon da mengantuk.. sebab aku makan ubat ... sampai aku tak tahan sangat, aku terus baring ..aku dah makan ubat tahan sakit pon aku tetap sakit jugak...

aku tertidurr..sampai pukul 2 pagi aku sedar balik sebab sakit.. then aku sedar lagipukul 3.30..sakit sangat ..
aku tak tahan..sebab aku tak boleh nak bangun... aku mesej abg ..abg call.. aku nangis la..sebab aku sakit sangat.abg cakap die x leh buat ape..sebab esok die kene g ukm..die suh aku tahan je sampai pagi..esok tak payah pergi kelas..

aku nagis dalam bilik mase tu..aku tak tahan sangat .. then aku tertido .. aku tengok mira tengah siap2 nak g kelas.. aku cakap la aku x pergi...pagi tu aku nangis lagi..sebab aku tak boleh nak bagun ..leher aku tak boleh support kepala aku..sumpah sakit ...
then pagi tu ajai call aku .. cakap aku sakit ke.. die cakap die nak bawak ak g klinik.. die suh aku call warden ..mase mle2 penyelaras taknak lepaskan aku ... ajai call die...then selepas beberape minit, dah boleh dahh..aku kene pindah kat bilik bawah sekali..smentara tunggu ajai..pastu, aku tertido lagi...

sedar2 je ajai dah datang dengan abg zubir ...
diorang bawak balik aku ke shah alam.. mula2 ajai nak suh aku tido rumah die..yelah...sebab aku nak uruskan diri pon tak larat... macam mane aku nak dok hostel...
tapi penyelaras tak kasi...kecuali dapat mc seminggu ...

then pergi klinik, aku dapat mc sampai hari jumaat ...
dah mintak izin warden .. die beri kebenaran ... so, malam tadi aku tidur rumah ajai ...
aku memang tak inform mak sangat..sebab aku taknak emak susah hati....
mak cakap die jumpe ustaz..ustaz cakap ade 'benda ' ganggu aku ....
mak pon suruh aku bace ayat kursi banyak2 setiap malam...
surah yassin letak bawah bantal.....

aku pon perasan jugak..sebab bila aku tidur, selalu jugk aku tersentak2...
emak cakap ,makan ubat doktor tu baik sekejap je..kene balik kampung berubat ...
tapi mcam mane .. aku nak g kelas... walau aku dapat mc sampai jumaat, esok dah sihat, aku nak g kelas jugak ..aku taknak ketinggalan .....

apak datang rumah ajai..sebab nak kasi aku air yang ustaz tu ade bace untuk aku ...
kesian apak ...susah datang dari melaka ke shah alam..
emak susah hati.. nak makan takde selera sebab aku sakit ....aku taknak susahkan mereka lagi...
YA ALLAH, berilah aku kesihatan ....
aku taknak sakit2 lagi YA ALLAH ..jauhkan aku dari gangguan makhluk halus....

chinese new year ni aku balik ...

aku berubat lah nanti..harap2 aku boleh bertahan lah .....
so far, malam tadi aku dah boleh tidur... tak sakit sangat dah ..
alhamdulillah.. malam kang aku balik hostel ..
harap2 malam ni aku tak sakit lagi ..sebab aku nak pergi kelas...


doakan aku semoga cepat sembuh ...  amin ...

No comments:

Post a Comment

leave a comment :)